Szélvédő felépítése, kőfelverődéses sérülés szempontjából
Sok-sok évvel ezelőtt az első autók megjelenésével, még a sisak és a szemüveg volt a viselet, ami védte a sofőröket a külső behatásoktól, sérülésektől, de ezek nem tűntek túl biztonságosnak és komfortosnak, de a mai modern szélvédők szerencsére már jóval biztonságosabbak, mint múltbéli elődjeik. Azt a célt szolgálják, hogy baleset esetén, csökkentsék annak esélyét, hogy sérülést okozzon bennünk az üveg törmeléke, és sokkal ellenállóbbak legyenek a külső behatásoktól.
Ezek a szélvédők, úgynevezett laminált, ragasztott biztonsági üvegek, melyek 2 rétegűek középen egy ragasztott réteggel, amely az esetek többségében meggátolják, hogy balesetnél bekövetkezett apró darabok szétrepülését, így gyakorlatilag legtöbbször egyben marad, és csak bepókhálósodik. Ezáltal védve meg minket a nagyobb, vagy apróbb szilánkoktól, így kevésbé tud sérülést okozni.
A kőfelverődés bekövetkezésekor, általában csak a külső üveg
sérül meg, egy apró bemeneti nyílással, majd a felső réteg alján reped szét, ahol
kevésbé, vagy súlyosabb sérüléseket, repedéseket okozva az autó üvegben. Ezek a
repedések határozzák meg azt, hogy mennyire kockázatos egy-egy kőfelverődés, és
hogy javítható-e az adott szélvédő. Minél nagyobb egy sérülés, vagy hosszabb
egy repedés, annál valószínűbb, hogy a kő becsapódása helyén kívül is érezhető
a repedés sérülés. Sajnos ezáltal azokon a réseken át nyitott a sérülés, az
ujjunkkal tapintható részeknél, kifolyik a belepréselt ragasztó, ez némileg
bonyolít a javításon, de nem lehetetlen!
Sokan gondolják, hogy ezek az üvegek rosszminőségűek, mert
nem bírnak ki egy-egy apró kavics által mért ütést. De ez tökéletesen működik
így, hisz az edzett üveg lényege, hogy balesetnél, ne két-három darabra törjön
szét az autó üvege, ezzel óriási sérülést okozva bennünk, hanem feszültség
hatására apró darabokra törik szét egy pillanat alatt, melyek megragadnak a két
réteg üveg közt lévő ragasztott rétegen, ezzel óvva a mi biztonságunkat.
Továbbá a szélvédők rettentően sérülékenyek belülről is.
Meglepő lehet, de a számát sem tudom, hogy mennyi ügyfél keres meg azzal, hogy például
a tükörre felakasztott kis üvegcse illatosító, vagy egy műszerfalra dobott
telefon koccant hozzá a szélvédőhöz és javíthatatlanná törte az üveget, az
egész bepókhálósodott. Sajnos belülről még érzékenyebb, sérülékenyebb, mint
kívülről. Érdemes erre is odafigyelni.
A szélvédőn még látható egy fekete sáv, a szélén elhelyezkedve, amely azt a célt szolgálja, hogy megvédje azt a ragasztót az UV sugárzástól, amivel az egész szélvédő rögzítve van az autó karosszériájához. Némely típusnál megfigyelhetőek apró pöttyök, amelyek a szélvédő szélétől indulva, befelé egyre apróbbak. Ezek azt a célt szolgálják a közhiedelemmel ellentétben, hogy egyfajta hő hídként elvezessék a hőt, mert a fekete sáv sokkal hamarabb és sokkal jobban felmelegszik, mint ahol ez nem található meg, így a nagy hő különbség miatt, akár elrepedhetne az üveg. Gyakorlatilag elmossa a határokat, ahol ennek hiányában túl nagy lenne a két fél közötti hőmérséklet különbsége.
Ha kérdése van, vagy a szélvédője javításra szorul hívjon bizalommal!
Elérhetőségeim : Bencs János 0670 755 79 17
https://www.budapest-szelvedojavitas0-24.com/
https://www.szelvedojavitas-hazhoz.hu/