Szélvédő felépítése, kőfelverődéses sérülés szempontjából

Sok-sok évvel ezelőtt az első autók megjelenésével, még a sisak és a szemüveg volt a viselet, ami védte a sofőröket a külső behatásoktól, sérülésektől, de ezek nem tűntek túl biztonságosnak és komfortosnak, de a mai modern szélvédők szerencsére már jóval biztonságosabbak, mint múltbéli elődjeik. Azt a célt szolgálják, hogy baleset esetén, csökkentsék annak esélyét, hogy sérülést okozzon bennünk az üveg törmeléke, és sokkal ellenállóbbak legyenek a külső behatásoktól.

Ezek a szélvédők, úgynevezett laminált, ragasztott biztonsági üvegek, melyek 2 rétegűek középen egy ragasztott réteggel, amely az esetek többségében meggátolják, hogy balesetnél bekövetkezett apró darabok szétrepülését, így gyakorlatilag legtöbbször egyben marad, és csak bepókhálósodik. Ezáltal védve meg minket a nagyobb, vagy apróbb szilánkoktól, így kevésbé tud sérülést okozni.

A kőfelverődés bekövetkezésekor, általában csak a külső üveg sérül meg, egy apró bemeneti nyílással, majd a felső réteg alján reped szét, ahol kevésbé, vagy súlyosabb sérüléseket, repedéseket okozva az autó üvegben. Ezek a repedések határozzák meg azt, hogy mennyire kockázatos egy-egy kőfelverődés, és hogy javítható-e az adott szélvédő. Minél nagyobb egy sérülés, vagy hosszabb egy repedés, annál valószínűbb, hogy a kő becsapódása helyén kívül is érezhető a repedés sérülés. Sajnos ezáltal azokon a réseken át nyitott a sérülés, az ujjunkkal tapintható részeknél, kifolyik a belepréselt ragasztó, ez némileg bonyolít a javításon, de nem lehetetlen!

Sokan gondolják, hogy ezek az üvegek rosszminőségűek, mert nem bírnak ki egy-egy apró kavics által mért ütést. De ez tökéletesen működik így, hisz az edzett üveg lényege, hogy balesetnél, ne két-három darabra törjön szét az autó üvege, ezzel óriási sérülést okozva bennünk, hanem feszültség hatására apró darabokra törik szét egy pillanat alatt, melyek megragadnak a két réteg üveg közt lévő ragasztott rétegen, ezzel óvva a mi biztonságunkat.

Továbbá a szélvédők rettentően sérülékenyek belülről is. Meglepő lehet, de a számát sem tudom, hogy mennyi ügyfél keres meg azzal, hogy például a tükörre felakasztott kis üvegcse illatosító, vagy egy műszerfalra dobott telefon koccant hozzá a szélvédőhöz és javíthatatlanná törte az üveget, az egész bepókhálósodott. Sajnos belülről még érzékenyebb, sérülékenyebb, mint kívülről. Érdemes erre is odafigyelni.

A szélvédőn még látható egy fekete sáv, a szélén elhelyezkedve, amely azt a célt szolgálja, hogy megvédje azt a ragasztót az UV sugárzástól, amivel az egész szélvédő rögzítve van az autó karosszériájához. Némely típusnál megfigyelhetőek apró pöttyök, amelyek a szélvédő szélétől indulva, befelé egyre apróbbak. Ezek azt a célt szolgálják a közhiedelemmel ellentétben, hogy egyfajta hő hídként elvezessék a hőt, mert a fekete sáv sokkal hamarabb és sokkal jobban felmelegszik, mint ahol ez nem található meg, így a nagy hő különbség miatt, akár elrepedhetne az üveg. Gyakorlatilag elmossa a határokat, ahol ennek hiányában túl nagy lenne a két fél közötti hőmérséklet különbsége.


Ha kérdése van, vagy a szélvédője javításra szorul hívjon bizalommal!

Elérhetőségeim :   Bencs János 0670 755 79 17

https://www.budapest-szelvedojavitas0-24.com/

https://www.szelvedojavitas-hazhoz.hu/


Népszerű bejegyzések